• fi

Blog Post

03
SYYS
2018

Uuden työkaverin ajatuksia

Elokuussa ekaluokkalaisten koulutaipaleen aloitus on aina uutinen. Koulussa heidän tuloonsa valmistaudutaan huolella, ja kotona asiaa on todennäköisesti pohdittu monelta kannalta kesän kuluessa. Keskeinen asia on, miten heistä kukin löytää oman paikkansa luokassa ja koulussa, sen sosiaalisissa kiemuroissa ja oppilaiden keskinäisissä suhteissa. Tulokas tarvitsee aikaa, jotta hän oppii luovimaan uudessa kulttuurissa ja hänestä tulee joukkonsa täysvaltainen jäsen.

Uutiskynnystä sen sijaan eivät ylitä uuteen työpaikkaan menevät aikuiset. Heitäkin on Suomessa useita kymmeniä tuhansia vuosittain. Itsekin juuri tämän siirron tehneenä olen käynyt keskusteluita muiden samassa tilanteessa hiljattain olleiden tuttavien, asiakkaiden tai entisten kollegoiden kanssa. Yksi esiin nouseva teema on uuden organisaation lukeminen ja sen kulttuuriin pääseminen.

Rekrytointiprosessin aikana sekä organisaatiota että tehtävää on kuvattu hakijalle useissa keskusteluissa. Todellisuus näyttäytyy kuitenkin vasta arjen alkaessa, eikä organisaatiolla aina ole valmiina selkeitä rutiineja uuden työkaverin vastaanottoa varten. Hyvä perehdytys sisältää tarpeellista tietoa organisaatioon liittyvistä asioista, mutta minkälaisia kirjoittamattomia sääntöjä uudella työpaikallasi vallitsee? Uusi kollega kohtaa tilanteita, joista ei aina rekrytointiprosessin aikana keskustella. Näitä asioita eivät talossa pitkään olleet edes aina pystyisi kuvaamaan – ne ovat osa arkea ja totuttuja toimintatapoja.

Miten välittömiä tai virallisia työkaverit ovat toisilleen? Miten tulkitaan suljettu työhuoneen ovi? Vaikka avokonttorissa vallitsee täysi vapaus valita päivän työpiste, onko siellä kuitenkin paikkoja joita on syytä välttää? Jos palaveri on buukattu alkamaan aamuyhdeksältä, singahdellaanko silloin vasta kahviautomaattia kohti vai onko jokainen paikalla jo pari minuuttia aikaisemmin? Miten tarkasti sovittuja pelisääntöjä noudatetaan käytännössä? Nämä ja monta muuta asiaa tulee oppia käytännön kautta. Jokainen meistä tekee paljon havaintoja ympäristöstään muotoillessamme omaa tapaamme toimia uuden tiimimme kanssa. Osa toimintatavoista voi tulla yllätyksenä ja jotkut tuntua jopa oudoilta. Uusi kollega pohtii itsekseen, miksi ihmeessä tämä tehdään näin? Eikö tuo toinen tapa kuitenkin olisi parempi? Viisas esimies on hyvänä tukena työntekijän alkuviikkoina tai -kuukausina. Hän voi myös hyödyntää uuden tiimiläisensä havaintoja sisäisen yhteistyön kehittämisessä. Viisas uusi kollega puolestaan kuvaa havaintojaan rakentavasti.

Vaatii tarkkaa silmää ja hyviä sosiaalisia taitoja nähdä, missä kohtaa ja miten pian kannattaa ehdottaa asioiden kehittämistä tai muuttamista. Jos et ole varma, odota. Tarkkaile, omaksu, seuraa, havainnoi. Tuo kuitenkin oma osaamisesi esiin – siksi sinut on palkattu. Anna itsellesi aikaa löytää paikkasi uudessa ympäristössäsi ja nauttia siitä, että olet saanut haluamasi työpaikan ja ottanut tärkeän askeleen.

Muutaman kuukauden jälkeen koulun käytävät ovat jo tuttuja ja ekaluokkalainen alkaa tietää, miten asiat välitunnillakin toimivat. Siinä vaiheessa myös me uudet työkaverit olemme jo oppineet paljon uudesta ympäristöstämme ja löytäneet oman tapamme toimia. Tiedämme paljon enemmän tiimin ja talon tavoista. Meistäkin on tullut uuden joukkomme täysvaltaisia jäseniä.

Onnea uuteen työhön!

About the Author