• fi

Blog Post

15
TOUKO
2018

Hyvät tavat kaunistavat ja muita kansanviisauksia

Meistä varmasti jokainen on lapsena kuullut vanhemmiltamme, isovanhemmiltamme, eskarin tädeiltä, opettajilta ja muilta elämäämme vaikuttaneilta aikuisilta tukun suomalaisia sananlaskuja ja Raamatun lainauksia käyttäytymiseen liittyen. Hyvät tavat kaunistavat, kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan jne. Kasvuvaiheessa lasten käyttäytymiseen puututaan usein herkästi, ja heitä pyritään opastamaan hyvien käytöstapojen kunnialliseen ja hyväksyttyyn maailmaan jo heti elämäntaipaleen alkumetreillä. Mutta kuinka puuttua aikuisten huonoon käyttäytymiseen?

Tapaan työssäni paljon ihmisiä. Useimmat ovat ihan loistotyyppejä ja hallitsevat sosiaaliset tilanteet hyvin omalla, persoonallisella tyylillään. Myös vähemmän sosiaaliset ihmiset pärjäävät halutessaan mainiosti. Aina on kuitenkin joukossa muutama sellainen, joka uusia haasteita hakiessaan kiinnittää huomioita vain niihin henkilöihin, joista voi olla jotakin hyötyä. Harmittavan usein arviointikyky pettää esimerkiksi vastaanottohenkilökunnan tai projekteissa mukana olevien avustavien henkilöiden osalta.

Niin nykytyössäni kuin aikaisemmassa vastaavassa roolissani olen huomannut, että esimerkiksi vastaanotossa työskenteleviä henkilöitä sekä haastatteluja buukkaavia koordinaattoreita ja assistentteja kohdellaan joskus yliolkaisesti tai joskus jopa huonosti. Miksi kuvitellaan, että tieto tästä ei välittyisi konsultille tai asiakkaalle? Huono käyttäytyminen haastattelun yhteydessä kantautuu AINA konsultin ja sitä kautta palkkaavan yrityksen korviin. Huonolla käyttäytymisellä tai tylyydellä tulee nimittäin samalla todistaneeksi sen, kuinka henkilö todennäköisesti käyttäytyy paineen alla vastaavassa tilanteessa työpaikallasi tai asiakkaasi luona. Kiukuttelu, ylimielisyys ja tylyys eivät kuulu tämän päivän työelämään, eikä kukaan halua työskennellä tuittupään kanssa, jos vaihtoehtona on ystävällisesti ja kohteliaasti käyttäytyvä ihminen.

Onneksi suurin osa tapaamistamme henkilöistä pelastaa kaikkien päivän iloisuudellaan ja hyvillä käytöstavoillaan. Hain keväällä asiakkaalleni myyntirooliin asiantuntijaa, ja tästä hausta on koko toimistomme väelle jäänyt mieleen eräs nuori mies, joka oli kaikissa tilanteissa aito, iloinen, ystävällinen ja avulias. Loistavien sosiaalisten taitojensa, iloisen ja ystävällisen luonteensa sekä sopivan taustansa ja kokemuksensa vuoksi hän tuli palkatuksi, vaikka vastassa oli paljon häntä kokeneempia konkareita.

Tässä muutama ehdotus työnhakijan kultaiseen käytöskirjaan

  1. Ole kohtelias, ystävällinen ja kohtele kaikkia hyvin, asemaan katsomatta.
  2. Kunnioita sovittuja aikatauluja ja toimita pyydetyt materiaalit ajoissa.
  3. Lue ensin saamasi ohjeet ja toimi vasta sitten.
  4. Kysy, jos tarvitset apua tai lisäinformaatiota – olemme täällä sinua varten ja autamme mielellämme.
  5. Muista, että myös konsultilla on työaika.
  6. Muista sanoa kiitos!

 

Käyttäytyminen ei tosiaankaan ole rakettitiedettä, ja jo pelkästään iloisuus, avoimuus ja ystävällinen asenne vievät sinut pitkälle. Ylimielinen ja joustamaton asenne puolestaan saavat yhteistyön tyssäämään heti alkuunsa ja mahdollisesti myös työsuhteen jäämään lyhyeksi. Erään ex-kollegani sanoin ”ihmiset palkataan osaamisensa ja irtisanotaan käyttäytymisensä vuoksi”.

PS Kannattaa muuten käydä katsomassa lasten käyttäytymisen arviointikriteerit esim. Lahden sivistystoimialan Mukkulan koulun sivuilta. Samoja ohjeita noudattamalla myös aikuiset selviävät kunnialla työelämän haasteista – ja vieläpä kiitettävin arvosanoin! Ja voin luvata, että myös ovet työhaastatteluun ja uusiin haasteisiin aukeavat helpommin.

About the Author
Seniorikonsulttimme Johanna työskentelee pääosin suorahakujen ja yksilöiden sekä tiimien valmennuksien parissa. Hän on ennen Arespartnersille tuloaan toiminut kansainvälisissä myynti- ja myynnin johtotehtävissä sekä henkilöstökonsultoinnin parissa.