• fi

Blog Post

11
JOULU
2018

AI on hyvä renki – mutta huono isäntä

Helsingin yliopisto ja Reaktor heittivät viime keväänä suomalaisille haasteen opiskella tekoälyn perusteita ilmaisella verkkokurssilla. Tavoitteena oli kouluttaa vuoden 2018 aikana 1 % suomalaisista ymmärtämään tekoälyn perusteita. Olin yksi niistä, jotka ottivat haasteen vastaan.  Konsulttina ja kovana scifi-fanina halusin ymmärtää paremmin, mistä on kyse. Halusin myös haastaa itseni pohtimaan sitä osaamista, jota yritykset ja työnhakijat tarvitsevat selviytyäkseen tekoälyn tuomista työelämän muutostilanteista. Kurssin suorittaminen osoittautui sekä hauskaksi kokemukseksi että mahtavaksi pohjaksi syksyn Nordic Business Forumiin, jonka yksi kantavista teemoista oli AI eli tekoäly.

Nordic Business Forumin puhujista erityisesti Andrew McAfee jäi mieleeni. Lukuisten puhuja- ja kirjoitustehtäviensä ohessa leipätyönään hän toimii MIT Sloan School of Management -korkeakoulussa Principle Research Scientist -tehtävässä. Teknologian kehittymisen lisäksi McAfee pohti puheenvuorossaan ihmisten avainkompetensseja digitalisoituvassa maailmassa. Hän kiteytti ne mielestäni hyvin neljäksi kohdaksi, joiden hoitaminen pysynee jatkossakin ihmisten vastuulla:

  1. Kysymyksien kysyminen; tekoäly ja digitaaliset ratkaisut ovat hyviä hakemaan vastauksia suuresta datamäärästä, mutta ne eivät osaa esittää kysymyksiä. Ihmisen vastuulla tullee jatkossakin olemaan oikeiden kysymyksien löytäminen ja esittäminen.

 

  1. Sosiaaliset taidot ja empatia; vaikka tekoälyä hyödynnetään jo pehmeämmilläkin toimialoilla mm. digitaalisten psykologipalveluiden muodossa, kone ei osaa osoittaa empatiaa. Tunteiden ja tunnepitoisten tilanteiden tulkitseminen on tekoälylle toistaiseksi erittäin vaikeaa, lähes mahdotonta. Empatiakyky ja toisen ihmisen kuuleminen ovat edelleen kovaa valuuttaa niin työelämässä kuin sen ulkopuolellakin.

 

  1. Terveen järjen käyttö; tekoäly pystyy analysoimaan hurjan määrän dataa pienessä ajassa kyllä/ ei -vastausten kautta, mutta harmaan sävyt ja kontekstin ymmärtämisen taito on edelleen ihmisen vastuulla. Esimerkkinä tekoälyn terveen järjen puutteesta McAfee mainitsi vuonna 2014 tapahtuneen terrori-iskun Sydneyssä. Uberin hinnoittelurobotti huomasi taksien kysynnän huiman nousun ja nosti hinnat pilviin – aiheuttaen samalla Uberin maineelle ison kolauksen katastrofin keskellä. Vuotta myöhemmin Pariisissa tapahtuneen terrori-iskun jälkeen Uberin tekoälyyn perustuvaa hinnoittelua valvoi ihminen, ja tällä kertaa Uber pystyi ihmisen avulla tekemään tilanteeseen sopivan hinnoittelupäätöksen: se tarjosi ihmisille ilmaisia kyytejä pois katastrofialueelta. Maine pelastettu.

 

  1. Yhteistyö koneiden kanssa; AI:n ja koneoppimisen metodeja ja laskentatehoa hyödynnetään jo mm. insinööritieteissä ja arkkitehtuurissa. Koneet osaavat kommunikoida keskenään, mutta kaikissa poikkeustilanteissa yhteistyötä johtamaan tarvitaan ainakin toistaiseksi ihminen. Lujuus- ja rakennelaskelmien sijaan arkkitehti voisikin keskittyä valvomaan designia ja käytettävyyttä.

 

Kun pohdimme tulevaisuuden työelämätaitoja, nostaisin edellä olevan listan ominaisuudet korkealle. Näitä taitoja kehittämällä voit nostaa omaa osaamispääomaasi siten, että pysyt myös jatkossa työnantajia kiinnostavana työntekijänä. Ja suosittelen myös tutustumaan Helsingin yliopiston ja Reaktorin ilmaiseen AI-kurssiin, vaikka et suoraan olisikaan tekemisissä tekoälyn kanssa. Syyskuuhun mennessä kurssin oli suorittanut 7 500 ihmistä, eli järjestäjien tavoite koulutettujen määrästä ei ainakaan ihan vielä ollut täyttynyt. Autetaan heitä pääsemään tavoitteeseensa!

About the Author
Seniorikonsulttimme Johanna työskentelee pääosin suorahakujen ja yksilöiden sekä tiimien valmennuksien parissa. Hän on ennen Arespartnersille tuloaan toiminut kansainvälisissä myynti- ja myynnin johtotehtävissä sekä henkilöstökonsultoinnin parissa.